Branding, ofwel brand management, is het “verhogen van de waarde van een merk in de ogen van de klant”. Met “merk” wordt een bedrijf, , dienst of persoon bedoeld. “Klant” staat voor klant óf potentiële klant (prospect). En het verhogen van de waarde zit in hoe loyaal en tevreden je klanten zijn. Vergelijk maar eens: aan de ene kant van de straat zit een winkeltje dat kleding verkoopt. Ze hebben geen logo en alleen een kleine sticker op het raam. Aan de andere kant van de straat zit een kledingwinkel die de hele gevel blauw heeft geverfd, bekende merken verkoopt en een mooi verlicht gevelbord heeft. Welke kledingwinkel valt je meer op, en zou je beter onthouden?

Branding is niet voorbehouden aan grote bedrijven. Het blauw verven van de gevel is makkelijk te doen, en het verkopen van spullen van leveranciers met naamsbekendheid is meer een kwestie van slimheid dan een investering. Zaken zo simpel als netjes ingevulde bedrijfsprofielen op kunnen al een groot verschil maken in hoe jouw merk wordt gezien. Met branding en natuurlijk een goed product heb je groei in je omzet en meer vaste klanten.

Info/afspraak