Val op met kleur en vorm

with No Comments

Lees dit en meer ook op Velpack.nl

Er komt veel kijken bij het ontwerpen van de van je producten: budget, uitvoerbaarheid, juridische aspecten, logistiek en praktisch nut, en nog veel meer. Daardoor kan het soms moeilijk zijn een verpakking te ontwerpen die niet alleen aan alle eisen beantwoordt, maar ook nog eens aantrekkelijk genoeg is om goed te verkopen. Wat zijn nu de belangrijke zaken om op te letten als het gaat om de marketing-aspecten van een verpakking? In dit artikel gaan we in op 3 belangrijke zaken: kleurgebruik, vormen en de verhouding tussen en gevoel.

 

Kleuren

De kleuren die je kiest voor je verpakkingen maken een groot deel uit van hoe de klant je ervaart. Je kan het beste voor kleuren kiezen die passen bij het product, maar een totaal andere kleur kan ook. De voorwaarde is dan wel dat de rest van je krachtig genoeg is om te zorgen dat deze andere kleur positief opvalt, en niet faalt vanwege de originaliteit.
Denk maar aan de bekende producent van waspoeder die al jaren knalroze verpakkingen gebruikt. Het is poeder voor intensieve vlekken, en zou normaal verkocht worden in een witte, blauwe of anderszins ‘clean’ ogende verpakking. Roze oogt niet clean. Maar doordat het merk zichzelf vanaf het begin als uniek en vernieuwend op de markt heeft gezet, zorgde de roze kleur er juist voor dat het product beter opviel en meer gekocht werd. Verder past de knalkleur goed bij de boodschap dat het vlekkenpoeder krachtig is: felle kleuren komen krachtiger over dan zachte kleuren.
Ook kleurcombinaties zijn mogelijk, maar het kiezen van een goede kleurcombinatie kan moeilijk zijn. Het is altijd belangrijk om je kleurcombinatie eerst te testen met sample verpakkingen. Als deze in de smaak vallen bij een onderzoek, heb je een winnaar. Je kan een sample verpakking meenemen naar een marketingexpert, of enkele van je producten verpakken in de sampleverpakkingen en mensen het volledige product laten uitproberen. Als je een dergelijk onderzoek doet, laat de proefpersonen dan ook kennismaken met een tweede verpakking (bijvoorbeeld je tweede concept of je oude verpakking), zodat je een A/B-test kan doen (of een A/B/C-test!).
Er zit nog meer psychologie achter de kleuren die je kiest voor je verpakking: zo heeft elke kleur zijn eigen uitstraling. Mensen zijn bijvoorbeeld snel geneigd om roomwit te zien als luxe, kobaltblauw als krachtig en zalmroze als zacht of mild. Wil jij dus goedkope loempia’s verkopen, stop ze dan niet in roomwitte dozen met gouden letters!

 

Vormen

Hetzelfde geldt natuurlijk voor de vormen die je gebruikt. Je verpakking zelf kan van allerlei materialen gemaakt zijn en er uitzien hoe je maar wil. Het is afgezien van het budget echter ook uit marketingoogpunt belangrijk om na te denken over de vorm van je verpakking, en de vormen die je op je verpakking gebruikt. Ook deze hebben namelijk een sterke psychologische uitwerking op het winkelend publiek. Denk bijvoorbeeld aan het soort lettertype dat je gebruikt. Of en hoe je het product zelf afbeeldt op de verpakking, of eventuele patronen die je wil gebruiken.
In het algemeen geldt dat een budgetverpakking functioneler en simpeler van aard is en er ook zo uitziet. Budget afwasmiddel bijvoorbeeld, zal in een standaard gevormde fles worden verkocht met een summier etiket. Het afwasmiddel dat 3x langer meegaat, zit in een fles met unieke vorm, wordt in verschillende groottes verkocht en is te herkennen aan de groene kleur en de bekende druppel op het etiket. De vorm van de fles zelf doet ook weer denken aan deze groene druppel.

 

Ratio en gevoel

Het is een dunne lijn om te bewandelen: de grens tussen kopen op informatie of kopen op gevoel. Veel klanten zullen deze grens zelf ook niet weten aan te geven. Waar men denkt te kopen op informatie, komt er eigenlijk veel gevoel bij kijken, en andersom. In je marketingplan heb je als het goed is al een besluit gemaakt hoeveel je op gevoel en hoeveel je op ratio wil richten. Dit dien je ook door te voeren in je verpakkingen. Maar sommige producten behoeven geen verdere uitleg, bijvoorbeeld haarelastiekjes. Neem dan vooral de ruimte om een mooie interessante verpakking te maken. Andere producten, zoals een boek, willen mensen eerst leren kennen voor ze het kopen. Logisch dus dat er informatie op de kaft staat.
Maar let op: mensen houden niet van onnodig veel lezen. Het is prima als de verpakking duidelijke uitleg bevat over het product, als de informatie maar echt maximaal 50% bedraagt van de verpakking. Er moet ook nog visueel reclame voor het product gemaakt kunnen worden! Niet voor niets heeft het interessante boek ook nog een mooie foto op de cover…


Leave a Reply