Meest gemaakte startersfouten

with No Comments

Starten met is vrij eenvoudig. Zeker als je een simpele rechtsvorm kiest zoals een eenmanszaak, heb je al je eigen bedrijf door je alleen maar in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Veel starters beginnen dan ook direct hun producten of diensten te leveren, zonder zich erg druk te maken om zaken als urenregistratie of voldoen aan de criteria voor belastingteruggave. Vaak is er geen richting, plan of strategie. Zorg dat je op zijn minst een business plan hebt. Maak dit uitgebreid, inclusief financieel plan en marketingstrategie. Richt systemen in voor je boekhouding, relatiebeheer en point of sales. Zorg dat je agenda en takenlijst op orde zijn, zodat je nooit voor verrassingen komt te staan. Automatiseer ook waar mogelijk je leven, zodat alle gebeurtenissen zo ordelijk mogelijk verlopen.
Natuurlijk wil je je met iets wat je leuk vindt. Ga dus vooral ondernemen in een branche waar jij affiniteit mee hebt. Maar pas op, word niet overmoedig! Alleen omdat jij goed bent in iets en daar veel over weet, betekent nog niet dat je succes gaat hebben met jouw onderneming. Doe daarom van te voren altijd grondig marktonderzoek, om uit te vinden hoe rendabel en levensvatbaar jouw bedrijfsidee is. Hoe unieker jouw aanbod, hoe minder directe concurrentie je zal hebben. Dat wil niet zeggen dat je met een geheel nieuw concept hoeft te komen. Je kan ook uniek zijn door bijvoorbeeld bestaande producten aan te bieden aan een nieuwe markt, of door producten/diensten op een andere manier te combineren om in andere klantbehoeftes te kunnen voorzien. Het spreekt hier voor zich dat je beter niet in kan gaan op reclames waarin je beloofd wordt dat je zonder enige moeite je eigen bedrijf kan starten, met behulp van een “bewezen concept”. Dit is vaak niet meer dan een piramideschema waar je alleen geld aan verliest.
Zowel privé als zakelijk is dit een grote blunder. Vooral als ondernemer moet je er rekening mee houden dat 30 tot 50 procent van je omzet naar de Belastingdienst gaat. Als je hier geen geld voor opzij hebt gezet, wordt het moeilijk deze hoge rekeningen te betalen. Ook moet je zelf in staat zijn in de gaten te houden hoe je bedrijf er financieel voor staat. Wat zijn de jaarlijkse bedrijfskosten? Hoe veel wil jij zelf jaarlijks verdienen? Hoeveel belasting komt daarbij? Hoeveel uur per jaar ben je facturabel? En wat moet dan ongeveer je uurtarief zijn? Deze vragen moet je voor het eerste kunnen beantwoorden bij het schrijven van je business plan, en je moet hier regelmatig over nadenken. Hou je balans in de gaten, zodat je op tijd stappen kan zetten om je winst te vergroten. Als je bij je voorbereiding al dit financiële plaatje compleet hebt, loop je ook niet het risico dat je bedrijfsinvesteringen doet die je niet kan terugbetalen.
Ook wel genoemd. Als ondernemer ben je (vrijwel) volledig zelfstandig en mag je je eigen tijd indelen. De keerzijde hiervan is dat jij het zelf allemaal voor elkaar moet zien te krijgen in de beperkte tijd die je hebt. Hierdoor kan het je boven het hoofd groeien, waardoor je afspraken en deadlines begint te vergeten. Hou dus een duidelijke en volledige to-do list bij. Task management apps, zoals Wunderlist en Asana,
helpen je al je taken bij te houden en de voortgang te monitoren. Plan bewust een hoeveelheid tijd in voor een bepaalde taak en kijk of het lukt om je hieraan te houden. Wat werkt voor jou het beste? zo kun je kiezen te beginnen met de taak waar je het meest tegen op ziet, of juist eerst de simpelere en leukere taken afwerken.
Bij het voeren van time management is het ook heel belangrijk om zakelijk duidelijk te scheiden van privé. Dat je je tijdens het niet wil laten afleiden door Facebook-meldingen is logisch. Maar zeker voor starters geldt vaak dat ze werken vanuit huis, een flexplek of zelfs een koffietentje. Daar is nog veel meer afleiding dan alleen de meldingen op je laptop en smartphone. Ondertussen wordt er vaak ook nog een gezin en huishouden gerund. De kans is groot dat je door deze factoren minder efficiënt werkt dan je kan, en dat je te weinig echte uren maakt. Als je vanuit huis werkt, zorg dan voor een afgezonderde werkruimte en laat je niet storen als je daar bent. Ga alleen werken op een flexplek of in een horeca-gelegenheid als je een stalen concentratie hebt, of als je goed kan werken zolang je oordoppen in zijn en je muziek aan. Registreer ook dagelijks je uren. Niet alleen belangrijk voor je administratie, maar ook zodat je meer inzicht hebt in je eigen productiviteit. Ik hou mezelf vaak voor dat ik pas de deur uit mag als ik (grotendeels) mijn werk voor die dag heb gedaan. Ik hou van de zon en kom graag buiten, dus voor mij is dit een goede truc om ‘s ochtends direct vol motivatie te beginnen. Als je er écht tegenop ziet om een taak te doen, bedenk dan dat het zelfs naar is om erover na te denken. En dat zolang je die taak niet gedaan hebt, je erover na gaat blijven denken.
Je zijn grotendeels of zelfs volledig afkomstig uit je bedrijf. Continuïteit in die inkomsten is broodnodig voor jou om rond te komen.
Dat gaat niet vanzelf: als jij niets doet om die continuïteit te waarborgen, zullen je inkomsten sterk blijven verschillen van maand tot maand.
Door na te denken over marketing en sales, kun je een plan uitstippelen. Op deze manier kun je de fluctuatie in je inkomen opvangen. Er zijn vele manieren om dit te doen. Je kan in je assortiment bijvoorbeeld producten of diensten verwerken waar klanten periodiek voor betalen in plaats van eenmalig. Of je biedt producten/diensten aan die juist beter verkopen in de periodes dat de rest van je assortiment het minder doet (verkoop je geen zwembaden in de winter, bied dan eens open haarden aan…)

Leave a Reply