Ondernemen doe je zó

with No Comments

 

Sinds begin jaren 90 zien we in Nederland langzaam maar zeker steeds meer ZZP-ers en eenmanszaken verschijnen. Maar velen die zo hoopvol , gaan ook weer binnen een jaar failliet. is misschien niet het makkelijkste om te doen. Maar als je eenmaal snapt wat je doet, loop je al veel minder risico en heb je veel meer kans een lucratief bedrijf te beginnen.

Ongeveer een jaar geleden zat ik aan de telefoon met mijn vader. Ik vertelde hem over het idee een eigen zaak te beginnen, omdat mijn omgeving me maar om coaching en consultancy bleef vragen en ik dit graag professioneel zou willen gaan doen. Mijn vader (boekhouder, geboren in 1946) reageerde direct beschermend en afwijzend. Het zou volgens hem een heel slecht idee zijn om nu ZZP-er te worden, in verband met het verdwijnen van de VAR-verklaring en de aangescherpte regels van de Belastingdienst.

Toen ik net begonnen was met Headstart Branding, heb ik hem er weer eens over gesproken. Hij had al van ons netwerk gehoord dat ik nu ZZP-er was, nog vóór ik het hem zelf kon vertellen. Direct belde hij me bezorgd op. Gelukkig kon ik al zijn vader-vragen beantwoorden en hem geruststellen: de VAR-verklaring was in mijn geval niet nodig, de regels van de Belastingdienst heb ik in de gaten en verder geven zij alle informatie die men nodig heeft, naast een fijne hulplijn. Of ik schulden maakte? Nee, want ik heb zo goed als geen overheadkosten.

Deze zaken waren voor mij ook belangrijk, mijn vader had best gelijk dat hij hier niet direct een gat om in de lucht sprong. Daarom ben ik ook nu pas als zelfstandige begonnen, na jaren van twijfel, voorbereiding en vooral heel veel diep peinzen. Nu ben ik tevreden over wat ik doe, wat ik doe kan ik goed en ik kan ervan rondkomen. Ik hoef niet bang te zijn voor onverwachte kosten of problemen en ben voorbereid op mijn bedrijfstoekomst, zowel financieel, juridisch als organisatorisch. Natuurlijk kan het altijd beter! Ik ben geen jurist of belastingdeskundige. En als starter heb je ook niet het budget om voor al deze zaken externe kennis in te huren. Maar dat hoeft ook niet! Dankzij moderne informatiemarketing stikt het online van de e-books, cursussen en webinars, gratis modellen en cloud-based software voor dummies. Voor de zaken die ik echt niet snapte en ook niet online kon krijgen, kon ik in mijn eigen netwerk terecht en zo heb ik uiteindelijk geen kosten hoeven maken voor software, kennis of bedrijfssystemen.

Een veelgehoord bezwaar van de twijfelaars die niet willen ondernemen is dat ze niet weten wat voor bedrijf ze dan zouden moeten beginnen. Dat lijkt ook een moeilijke kwestie om over na te denken, maar dat is het helemaal niet. Het geheim is dat je hier op een praktische manier over nadenkt en je mening, emoties en persoonlijkheid even in de koelkast zet. Gewoon met een koude en klinische invalshoek redeneren. Wat kun je goed? Wat voor vragen mensen van jou? Wat zijn je talenten die jij vanzelfsprekend vindt, maar anderen zeer in jou waarderen? Met andere woorden, hoe kun jij je als persoon inzetten of nuttig maken in een onderneming?

Het kan best zijn dat je jouw talenten en pluspunten zeer indirect gaat gebruiken. Stel je voor dat je eigenlijk ICT-er bent. Je bent toevallig heel goed bevriend met iemand die een zeer goed en innovatief idee heeft. Jij kan die persoon in zijn bedrijf helpen door bv. web development of support en beheer, zodat die persoon meer tijd kan besteden aan het uitwerken van het goede idee. Ook ben jij beter in financiën, dus jij doet de boekhouding. Je business partner is echter dé man voor sales en , dus dat laat je aan hem over. Samen hebben jullie een bedrijf, waarbij jullie elkaar aanvullen en ieder zich bezig kan houden met zijn eigen talenten. Bedenk dus niet alleen directe toepassingen van jouw pluspunten (bv een bedrijfsconcept gebaseerd op jouw talenten) maar ook de indirecte. Je zal ineens veel meer opties tot je beschikking hebben zodra je buiten dit hokje denkt.

Nu je omkaderd hebt wie jij bent en hoe jij een toevoeging kan vormen, hoe je jezelf nuttig kan maken, is het tijd om iets te zoeken dat hierop past. Een ondernemingsconcept of ander initiatief dat a) winstgevend is en b) precies past bij jouw profiel. Hierbij is het van uiterst belang dat je denkt aan de praktische bezwaren van de initiatieven die bij je passen. Zo kan een startkapitaal vereist zijn, loop je mogelijk hoge risico’s of is er zo’n grote interne concurrentie dat je je idee beter niet kan uitvoeren. Het beste idee is er dan ook één waarbij jij minimaal risico loopt en een minimale investering hoeft te doen, tegen een maximaal rendement. Bedenk meerdere plannen, want het feit dat iets bij jou past, wil niet zeggen dat het plan realistisch gesproken ook handig is om uit te voeren.

Nu weet je wie jij bent, en je hebt een aantal ideeën in je hoofd die bij je passen en waarmee je misschien winst kan maken. Welke van die ideeën is dan het beste? Daarvoor dien je verder onderzoek te doen. Heb jij bijvoorbeeld talent als illustrator en wil je dit inzetten voor grafisch design, dan is het goed te bedenken dat je veel concurrentie gaat hebben, en dat er een grote kans is dat je materiaal op één of andere manier wordt gekopieerd. Kun jij heerlijk banketbakken, maak dan een gedetailleerd financieel plan vóórdat je een duur pand in de binnenstad afhuurt en een oven aanschaft om je gebakjes te kunnen verkopen. Het doel is dat je de haalbaarheid van je verschillende opties gaat checken. Afhankelijk van de factoren kun je dit zo gedetailleerd doen als nodig is. In mijn geval was er weinig detail nodig: ik wist uit mijn hoofd ook wel te vertellen dat als ik geen leveranciers of bedrijfspand hoef te betalen, dat ik dan nauwelijks overheadkosten heb. Mijn concurrentieanalyse en volledige marketingplan daarentegen zijn dan weer veel uitgebreider, vanwege mijn risico op concurrentie.

Welk idee komt nu als beste naar voren? Dit is als het goed is het idee met het minste risico, de minste investering en het hoogste rendement. Nu ben je al een heel groot deel op weg richting je inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Maar je bent er nog niet!

Als het goed is heb je een eerste algemene oriëntatie gedaan toen je koos voor je uiteindelijke business idee. De gegevens die je hierbij verzameld hebt, ga je nu gebruiken voor het schrijven van een business plan. Het doel van dit plan is om nauwkeurig en cijfermatig te onderzoeken of deze onderneming, gestart en gerund door jou en op de manier die jij beschrijft, rendabel en levensvatbaar is. Er zijn vele handleidingen online verkrijgbaar voor het schrijven van je ondernemingsplan. Hou in de gaten dat alle online modellen wel algemeen zijn en dus niet toegespitst op jouw situatie. Zo ziet het financieel plan van een MKB-er er volledig anders uit dan dat van een corporate multinational. En jouw marketingstrategie voor een banketbakkerij in Arnhem-Zuid is anders dan de marketingstrategie voor een deurwaarderskantoor in hartje Rotterdam. Analyseer je model dus vóór je het gebruikt en vul het waar nodig aan met de elementen die voor jouw situatie van toepassing zijn. Meer hulp nodig? Neem dan CONTACT met ons op en wij helpen je met het afmaken van je business plan.

En, wat zijn de conclusies uit je business plan? Bleek je idee zinvol te zijn en geld op te leveren? En hoeveel risico loop je als je dit plan gaat uitvoeren? Hoe winstgevend moet je onderneming gaan zijn voordat jij besluit deze onderneming ook echt te gaan starten? En op welke manier ga je starten?

Zelf ben ik gestart vanuit de WW. Dit was een bewuste keuze: een vriend van me heeft hetzelfde gedaan en had mij al alles verteld over de voor- en nadelen. Na wat uitzoekwerk bleek dit een zeer gunstige en rendabele optie voor mij te zijn. Ik heb dus vanaf januari 2017 niet meer gewerkt, mijn WW aangevraagd en van daaruit heb ik de startersperiode toegekend gekregen. Het kan ook dat jij een erfenis op de bank hebt staan waar je liever meer van wil maken, in plaats van het geld te zien verdampen of over de balk te smijten. Of dat je de mogelijkheid hebt om even te sparen (misschien heb je zelfs al genoeg gespaard) om de eerste maanden ondernemen te overbruggen. Wil je echt op safe spelen, dan kun je zelfs parttime blijven werken en parttime ondernemen; je kan dan alleen wel minder tijd besteden aan je onderneming en draait dus waarschijnlijk ook minder omzet.

En dat is dan de laatste stap, die mij nog steeds doet denken aan het moment van mijn trouwdag, nét voor de dubbele deuren naar het altaar opengingen en ik nog even snel razend nerveus werd. Je hebt een rendabel business plan. Je hebt je financieel, organisatorisch en juridisch voorbereid. Je bent compleet op de hoogte van alles wat er moet gebeuren en hebt alle voorbereidingsstappen voltooid. Je startkapitaal ligt klaar en het enige wat jij nog moet doen, is je werkgever een laatste keer een hand geven en richting Kamer van Koophandel gaan. Mijn laatste advies is nog wel het belangrijkste: Nu moet je het GEWOON DOEN! En wel nu. Je bent voorbereid, je hebt je ingedekt, je risico’s geminimaliseerd en je inzicht gemaximaliseerd. Hoe nerveus je hier ook over kan zijn, hou in gedachten dat je een goed idee hebt. Anders was je immers niet gestart. De enige manier om over deze laatste drempel van onzekerheid heen te stappen, is er gewoon overheen te stappen. Wennen aan het koude zwembadwater doe je ook niet vanaf de kant. Gaat het mis, dan zij het zo. Als je je huiswerk hebt gedaan, ga je daar in ieder geval niet aan onderdoor en ben je op zijn minst ontzettend gegroeid in je algemene ontwikkeling als ondernemer en als mens. En nog één laatste cliché, dat toch zeer zeker waar is: Nooit geschoten is altijd mis! Je zenuwen kunnen je alleen maar beperken, terwijl je niet nerveus hoeft te zijn: je hebt je goed voorbereid op een prachtige periode!

Wel gestart, maar nog steeds onzeker? Gefeliciteerd, je bent in elk geval begonnen! Een hele stap. In het artikel ‘Ik hoor hier niet: over je eerste (onverwachte) succes’ leg ik je volgende week alles uit over , de resultaten- en inspanningscurve en over hoe je omgaat met succes en aandacht als je niet gewend bent op te vallen.


Leave a Reply